Blodgivare-javisst :)

Idag var det dax igen att bli stucken av nålen och bli tömd på 4,5 dl blod. Jag hade ju dock jobbat natt och min tid på blodtappen var 10.15 så det var ingen ide att lägga sig innan...sååå vad händer.. jo jag svimmar nästan när dom har sugit ut ca 4,15 dl blod..
 Snälla sköterskan kom med äpplejuce o så fick jag andas som när man födder barn ( iaf som dom gör på tv :) Det gick snabbt över och alla var så gulliga och frågade hur jag mådde och att jag skulle vila ordenkligt, dricka mycket vatten och äta min macka. Aldrig mer lämna blod efter jag har jobbat natt alltså. Som tur var går gränsen vid 4 dl blod som minimum för att blodet ska bli godkänt.
Jag har o+ i blod grupp som resten av 35% av sveriges befolkning, blodvärdet vid förra blodgivningen var 148, jag är nöjd.

Lite info för er som är intresserade av att bli blodgivare!

För att bli Blodgivare måste du vara fullt frisk, mellan 18-60 år och väga minst 50 kg.
Vid det första besöket får du fylla i en hälsodeklaration.

Syftet med hälsodeklarationen är att skydda
både blodgivare och blodmottagare för att inte utsättas för risker.

Förutom prov för blodgruppsbestämning tas prover för bestämning av blodvärde och smittprover (hepatit(gulsot), HiV, HTLV I/II och syfilis.

Du måste också kunna uppvisa en giltig fotolegitimation.
Telefon: 013 - 22 81 00 Gemensamt telefonnummer för Östergötland!
Vrinnevisjukhuset
tisdag: 14.00-18.00, tidsbeställning
onsdag: 07.30 - 11.30 och 12.30 - 15.00, drop in
torsdag:  07.30 - 11.30 och 12.30 - 15.00, tidsbeställning


(
För övrigt har det varit en strålande varm härlig dag om det skulle ha ungått någon ( inte troligt ) och jag har inte gjort mycket för övrigt utan sovit bort halva dagen och ätit middag samt vattnat mina blommor. Imorgon bär det av mot varamobadet och jag ska sova med mina öronploppar i skuggan. Någon tim sol blir det väl hoppas jag innan kvällen kommer och jag, johan, pörrni, danne ska på premiären av Johan Falks nya film samt äta god mat :) Morgondagen ser härlig ut :)

Hoppas ni andra njuter för fullt av detta härliga väder!!

Kommentarer

Vad tyckte du om inlägget?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0